Καλώς ήρθατε στο Ιστολόγιο συνεργασίας νηπιαγωγών 35ης Περιφέρειας. Η συμμετοχή σας θέλω να πιστεύω πως θα το αναθρέψει, θα το μεγαλώσει, θα το αναπτύξει...
Η σχολική Σύμβουλος: Μαρία Ζωγράφου-Τσαντάκη
RSS

Παρασκευή, 30 Αυγούστου 2013

ΙΔΕΕΣ ΚΑΙ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΓΙΑ ΜΙΑ ΟΜΟΡΦΗ ΣΧΟΛΙΚΗ ΧΡΟΝΙΑ ΣΤΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ


Πηγή: Kindykids

Μια καινούρια σχολική χρονιά είναι προ των πυλών. Μια δύσκολη ομολογουμένως σχολική χρονιά. Δύσκολη από πολλές απόψεις. Μπορούμε άραγε να κάνουμε κάτι εμείς για να την κάνουμε πιο εύκολη; Να βρούμε το χαμένο κέφι για δουλειά, το σεβασμό απέναντι στο λειτούργημα που καλούμαστε να πράξουμε και την αισιοδοξία, που τόσο πετυχημένα μας έχουν «ροκανίσει»; Αν κλείσουμε τα αφτιά και τα μάτια μας – για μια στιγμή - στην ασχήμια και την απαισιοδοξία, ίσως και να μπορούμε… Ας υποθέσουμε λοιπόν, πως ζούμε σε μια χώρα που όλα λειτουργούν «ρολόι», η καθημερινότητά μας δεν αποτελεί τροχοπέδη για τη ζωή και την ψυχική μας υγεία και τα κανάλια δεν μας βομβαρδίζουν από το πρωί ως το βράδυ με καταστροφολογικά σενάρια. Όχι, όχι δεν ανοίγουμε ακόμη τα μάτια… Η τάξη μας δε θυμίζει τάξη της δεκαετίας του ‘80 και δεν προβληματιζόμαστε πως θα ζεσταθούμε όλο το χειμώνα… Οι γονείς των παιδιών μας δε μοιάζουν χαμένοι από τα προβλήματα… Το μόνο που μας αγχώνει είναι πως θα κάνουμε καλύτερα τη δουλειά μας… Πως θα ανταπεξέλθουμε τις πρώτες μέρες αλλά και όλη τη χρονιά με τον καλύτερο δυνατό τρόπο. Τι θα χρειαστούμε;
 ΠΡΟΕΤΟΙΜΑΣΙΑ 
Περίπου 1 – 2 εβδομάδες πριν το πρώτο κουδούνι οφείλουμε να κάνουμε την προετοιμασία μας όσο το δυνατόν καλύτερα, ώστε να μην πανικοβληθούμε όταν έρθουν και τα παιδιά στην τάξη. Αυτό περιλαμβάνει τόσο την τάξη ως χώρο (να δημιουργήσουμε ένα ευχάριστο,οργανωμένο περιβάλλον), όσο και το υλικό μας για τις πρώτες μέρες (λίστες με ονόματα, στοιχεία μαθητών, το υλικό με το οποίο θα τους απασχολήσουμε την πρώτη εβδομάδα κλπ). Η καλή και έγκαιρη προετοιμασία μπορεί να μας βοηθήσει καθ’ όλη τη διάρκεια της χρονιάς και δε θα πρέπει να την εγκαταλείψουμε. 
ΕΥΕΛΙΞΙΑ 
Να είμαστε σε θέση να αλλάξουμε αυτά που δεν μας κάνουν, το δυνατόν συντομότερα. Το ότι έχουμε προετοιμάσει ένα πλάνο και πιθανόν έχουμε έτοιμο και το υλικό για να το υλοποιήσουμε δε σημαίνει πως απαραίτητα θα μας βγει ή ότι θα πιέσουμε τα παιδιά να το κάνουν αν δεν δείχνουν ενδιαφέρον. Σε αυτήν την περίπτωση οφείλουμε να είμαστε ευέλικτοι και να αλλάζουμε ότι δεν προχωράει με κάτι καινούριο. Το να επιμένουμε σε κάτι μόνο και μόνο επειδή αυτό έχουμε ετοιμάσει είναι ανώφελο όταν τα παιδιά δεν ανταποκρίνονται. 
ΟΡΓΑΝΩΣΗ 
Όσο καλύτερα έχουμε οργανώσει το υλικό μας και το πρόγραμμά μας, τόσο λιγότερο άγχος θα έχουμε. Ο καλός προγραμματισμός θα μας βοηθήσει να έχουμε το χρόνο και την ψυχραιμία, ειδικά τις πρώτες μέρες, να ασχοληθούμε με τυχόν έκτακτες καταστάσεις όπως: παιδιά που κλαίνε και θέλουν να φύγουν, υπερπροστατευτικούς γονείς, που με τον τρόπο τους δεν αφήνουν τα παιδιά τους να προσαρμοστούν, ιδιαίτερα κινητικά παιδιά που δεν μπορούν να καθίσουν σε ένα μέρος και παίζουν «καταστρέφω ό, τι βρω» κλπ. Δε σημαίνει βέβαια ότι θα έχουμε να αντιμετωπίσουμε όλα τα παραπάνω ταυτόχρονα, αλλά κι αν μας τύχει…; Σε περίπτωση που έχουμε ετοιμάσει δραστηριότητες ή προτρέπουμε τα παιδιά να ζωγραφίσουν ή να παίξουν καλό είναι να έχουμε πάντα κάτι άλλο έτοιμο (μια εναλλακτική) για παιδιά που βαριούνται εύκολα ή τα παρατάνε γρήγορα. Αυτό μπορεί να είναι μια καινούρια φωτοτυπία, ένα πάζλ, ένα επιτραπέζιο κλπ. 
ΣΕΒΑΣΜΟΣ 
Σεβασμός απέναντι στα παιδιά, στη δουλειά μας, στους γονείς και πάνω από όλα στον εαυτό μας. Αν νιώθουμε σεβασμό, τότε το μόνο σίγουρο είναι ότι θα κάνουμε καλά τη δουλειά μας. Ο σεβασμός είναι το κλειδί για να επιτύχουμε τα μέγιστα αποτελέσματα. 
ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ 
Η καλή συνεργασία τόσο με τους συναδέρφους, όσο και με τους γονείς είναι απαραίτητη. Σίγουρα τα προβλήματα δε θα λείψουν κατά τη διάρκεια της χρονιάς, αλλά με καλή διάθεση και υπομονή τα προβλήματα αυτά μπορούν να λυθούνή αν δεν μπορούν να λυθούν μπορούν να παραβλεφθούν. Το τελευταίο που θέλουμε είναι να δυσκολεύει τη δουλειά μας η κακή διάθεση που προκαλούν οι διενέξεις. Αν χρειαζόμαστε βοήθεια δεν είναι κακό να τη ζητήσουμε από συναδέρφους και γονείς –πάντα με χαμόγελο- και οι έχοντες καλή διάθεση θα ανταποκριθούν, οι υπόλοιποι… δεν πειράζει τους αντιμετωπίζουμε και αυτούς με ένα χαμόγελο. 
ΥΠΟΜΟΝΗ 
Σημαντικό προσόν ούτως ή άλλως για έναν εκπαιδευτικό… Την επιστρατεύουμε σχεδόν συνέχεια και όσο περισσότερο μπορούμε. Είναι η υπομονή που θα μας βοηθήσει να ανταπεξέλθουμε στις δυσκολίες – που δεν είναι λίγες – τόσο μέσα στην τάξη όσο και από εξωγενείς παράγοντες. 
ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΟΥ - ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ 
Πολύ σημαντικό να κρατάμε ημερολόγιο για τα πάντα. Για τα παιδιά, για το πρόγραμμα, για καινούριες ιδέες που μας έρχονται μέσα στην τάξη, για τον γονιό που κάτι μας ζήτησε και δε θέλουμε να το ξεχάσουμε, για όλα. Είναι πραγματικά σωτήριο να έχουμε σημειώσεις στις οποίες μπορούμε να ανατρέξουμε ανά πάσα στιγμή και με βάση αυτές να βελτιώσουμε τη δουλειά μας και φυσικά να την οργανώσουμε καλύτερα.

ΙΔΕΕΣ ΚΑΙ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΓΙΑ ΜΙΑ ΟΜΟΡΦΗ ΣΧΟΛΙΚΗ ΧΡΟΝΙΑ ΣΤΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ Μια καινούρια σχολική χρονιά είναι προ των πυλών. Μια δύσκολη ομολογουμένως σχολική χρονιά. Δύσκολη από πολλές απόψεις. Μπορούμε άραγε να κάνουμε κάτι εμείς για να την κάνουμε πιο εύκολη; Να βρούμε το χαμένο κέφι για δουλειά, το σεβασμό απέναντι στο λειτούργημα που καλούμαστε να πράξουμε και την αισιοδοξία, που τόσο πετυχημένα μας έχουν «ροκανίσει»; Αν κλείσουμε τα αφτιά και τα μάτια μας – για μια στιγμή - στην ασχήμια και την απαισιοδοξία, ίσως και να μπορούμε… Ας υποθέσουμε λοιπόν, πως ζούμε σε μια χώρα που όλα λειτουργούν «ρολόι», η καθημερινότητά μας δεν αποτελεί τροχοπέδη για τη ζωή και την ψυχική μας υγεία και τα κανάλια δεν μας βομβαρδίζουν από το πρωί ως το βράδυ με καταστροφολογικά σενάρια. Όχι, όχι δεν ανοίγουμε ακόμη τα μάτια… Η τάξη μας δε θυμίζει τάξη της δεκαετίας του ‘80 και δεν προβληματιζόμαστε πως θα ζεσταθούμε όλο το χειμώνα… Οι γονείς των παιδιών μας δε μοιάζουν χαμένοι από τα προβλήματα… Το μόνο που μας αγχώνει είναι πως θα κάνουμε καλύτερα τη δουλειά μας… Πως θα ανταπεξέλθουμε τις πρώτες μέρες αλλά και όλη τη χρονιά με τον καλύτερο δυνατό τρόπο. Τι θα χρειαστούμε; ΠΡΟΕΤΟΙΜΑΣΙΑ Περίπου 1 – 2 εβδομάδες πριν το πρώτο κουδούνι οφείλουμε να κάνουμε την προετοιμασία μας όσο το δυνατόν καλύτερα, ώστε να μην πανικοβληθούμε όταν έρθουν και τα παιδιά στην τάξη. Αυτό περιλαμβάνει τόσο την τάξη ως χώρο (να δημιουργήσουμε ένα ευχάριστο,οργανωμένο περιβάλλον), όσο και το υλικό μας για τις πρώτες μέρες (λίστες με ονόματα, στοιχεία μαθητών, το υλικό με το οποίο θα τους απασχολήσουμε την πρώτη εβδομάδα κλπ). Η καλή και έγκαιρη προετοιμασία μπορεί να μας βοηθήσει καθ’ όλη τη διάρκεια της χρονιάς και δε θα πρέπει να την εγκαταλείψουμε. ΕΥΕΛΙΞΙΑ Να είμαστε σε θέση να αλλάξουμε αυτά που δεν μας κάνουν, το δυνατόν συντομότερα. Το ότι έχουμε προετοιμάσει ένα πλάνο και πιθανόν έχουμε έτοιμο και το υλικό για να το υλοποιήσουμε δε σημαίνει πως απαραίτητα θα μας βγει ή ότι θα πιέσουμε τα παιδιά να το κάνουν αν δεν δείχνουν ενδιαφέρον. Σε αυτήν την περίπτωση οφείλουμε να είμαστε ευέλικτοι και να αλλάζουμε ότι δεν προχωράει με κάτι καινούριο. Το να επιμένουμε σε κάτι μόνο και μόνο επειδή αυτό έχουμε ετοιμάσει είναι ανώφελο όταν τα παιδιά δεν ανταποκρίνονται. ΟΡΓΑΝΩΣΗ Όσο καλύτερα έχουμε οργανώσει το υλικό μας και το πρόγραμμά μας, τόσο λιγότερο άγχος θα έχουμε. Ο καλός προγραμματισμός θα μας βοηθήσει να έχουμε το χρόνο και την ψυχραιμία, ειδικά τις πρώτες μέρες, να ασχοληθούμε με τυχόν έκτακτες καταστάσεις όπως: παιδιά που κλαίνε και θέλουν να φύγουν, υπερπροστατευτικούς γονείς, που με τον τρόπο τους δεν αφήνουν τα παιδιά τους να προσαρμοστούν, ιδιαίτερα κινητικά παιδιά που δεν μπορούν να καθίσουν σε ένα μέρος και παίζουν «καταστρέφω ό, τι βρω» κλπ. Δε σημαίνει βέβαια ότι θα έχουμε να αντιμετωπίσουμε όλα τα παραπάνω ταυτόχρονα, αλλά κι αν μας τύχει…; Σε περίπτωση που έχουμε ετοιμάσει δραστηριότητες ή προτρέπουμε τα παιδιά να ζωγραφίσουν ή να παίξουν καλό είναι να έχουμε πάντα κάτι άλλο έτοιμο (μια εναλλακτική) για παιδιά που βαριούνται εύκολα ή τα παρατάνε γρήγορα. Αυτό μπορεί να είναι μια καινούρια φωτοτυπία, ένα πάζλ, ένα επιτραπέζιο κλπ. ΣΕΒΑΣΜΟΣ Σεβασμός απέναντι στα παιδιά, στη δουλειά μας, στους γονείς και πάνω από όλα στον εαυτό μας. Αν νιώθουμε σεβασμό, τότε το μόνο σίγουρο είναι ότι θα κάνουμε καλά τη δουλειά μας. Ο σεβασμός είναι το κλειδί για να επιτύχουμε τα μέγιστα αποτελέσματα. ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ Η καλή συνεργασία τόσο με τους συναδέρφους, όσο και με τους γονείς είναι απαραίτητη. Σίγουρα τα προβλήματα δε θα λείψουν κατά τη διάρκεια της χρονιάς, αλλά με καλή διάθεση και υπομονή τα προβλήματα αυτά μπορούν να λυθούνή αν δεν μπορούν να λυθούν μπορούν να παραβλεφθούν. Το τελευταίο που θέλουμε είναι να δυσκολεύει τη δουλειά μας η κακή διάθεση που προκαλούν οι διενέξεις. Αν χρειαζόμαστε βοήθεια δεν είναι κακό να τη ζητήσουμε από συναδέρφους και γονείς –πάντα με χαμόγελο- και οι έχοντες καλή διάθεση θα ανταποκριθούν, οι υπόλοιποι… δεν πειράζει τους αντιμετωπίζουμε και αυτούς με ένα χαμόγελο. ΥΠΟΜΟΝΗ Σημαντικό προσόν ούτως ή άλλως για έναν εκπαιδευτικό… Την επιστρατεύουμε σχεδόν συνέχεια και όσο περισσότερο μπορούμε. Είναι η υπομονή που θα μας βοηθήσει να ανταπεξέλθουμε στις δυσκολίες – που δεν είναι λίγες – τόσο μέσα στην τάξη όσο και από εξωγενείς παράγοντες. ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΟΥ - ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ Πολύ σημαντικό να κρατάμε ημερολόγιο για τα πάντα. Για τα παιδιά, για το πρόγραμμα, για καινούριες ιδέες που μας έρχονται μέσα στην τάξη, για τον γονιό που κάτι μας ζήτησε και δε θέλουμε να το ξεχάσουμε, για όλα. Είναι πραγματικά σωτήριο να έχουμε σημειώσεις στις οποίες μπορούμε να ανατρέξουμε ανά πάσα στιγμή και με βάση αυτές να βελτιώσουμε τη δουλειά μας και φυσικά να την οργανώσουμε καλύτερα.Διαβάστε περισσότερα: ΙΔΕΕΣ ΚΑΙ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΓΙΑ ΜΙΑ ΟΜΟΡΦΗ ΣΧΟΛΙΚΗ ΧΡΟΝΙΑ ΣΤΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ


ΙΔΕΕΣ ΚΑΙ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΓΙΑ ΜΙΑ ΟΜΟΡΦΗ ΣΧΟΛΙΚΗ ΧΡΟΝΙΑ ΣΤΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ Μια καινούρια σχολική χρονιά είναι προ των πυλών. Μια δύσκολη ομολογουμένως σχολική χρονιά. Δύσκολη από πολλές απόψεις. Μπορούμε άραγε να κάνουμε κάτι εμείς για να την κάνουμε πιο εύκολη; Να βρούμε το χαμένο κέφι για δουλειά, το σεβασμό απέναντι στο λειτούργημα που καλούμαστε να πράξουμε και την αισιοδοξία, που τόσο πετυχημένα μας έχουν «ροκανίσει»; Αν κλείσουμε τα αφτιά και τα μάτια μας – για μια στιγμή - στην ασχήμια και την απαισιοδοξία, ίσως και να μπορούμε… Ας υποθέσουμε λοιπόν, πως ζούμε σε μια χώρα που όλα λειτουργούν «ρολόι», η καθημερινότητά μας δεν αποτελεί τροχοπέδη για τη ζωή και την ψυχική μας υγεία και τα κανάλια δεν μας βομβαρδίζουν από το πρωί ως το βράδυ με καταστροφολογικά σενάρια. Όχι, όχι δεν ανοίγουμε ακόμη τα μάτια… Η τάξη μας δε θυμίζει τάξη της δεκαετίας του ‘80 και δεν προβληματιζόμαστε πως θα ζεσταθούμε όλο το χειμώνα… Οι γονείς των παιδιών μας δε μοιάζουν χαμένοι από τα προβλήματα… Το μόνο που μας αγχώνει είναι πως θα κάνουμε καλύτερα τη δουλειά μας… Πως θα ανταπεξέλθουμε τις πρώτες μέρες αλλά και όλη τη χρονιά με τον καλύτερο δυνατό τρόπο. Τι θα χρειαστούμε; ΠΡΟΕΤΟΙΜΑΣΙΑ Περίπου 1 – 2 εβδομάδες πριν το πρώτο κουδούνι οφείλουμε να κάνουμε την προετοιμασία μας όσο το δυνατόν καλύτερα, ώστε να μην πανικοβληθούμε όταν έρθουν και τα παιδιά στην τάξη. Αυτό περιλαμβάνει τόσο την τάξη ως χώρο (να δημιουργήσουμε ένα ευχάριστο,οργανωμένο περιβάλλον), όσο και το υλικό μας για τις πρώτες μέρες (λίστες με ονόματα, στοιχεία μαθητών, το υλικό με το οποίο θα τους απασχολήσουμε την πρώτη εβδομάδα κλπ). Η καλή και έγκαιρη προετοιμασία μπορεί να μας βοηθήσει καθ’ όλη τη διάρκεια της χρονιάς και δε θα πρέπει να την εγκαταλείψουμε. ΕΥΕΛΙΞΙΑ Να είμαστε σε θέση να αλλάξουμε αυτά που δεν μας κάνουν, το δυνατόν συντομότερα. Το ότι έχουμε προετοιμάσει ένα πλάνο και πιθανόν έχουμε έτοιμο και το υλικό για να το υλοποιήσουμε δε σημαίνει πως απαραίτητα θα μας βγει ή ότι θα πιέσουμε τα παιδιά να το κάνουν αν δεν δείχνουν ενδιαφέρον. Σε αυτήν την περίπτωση οφείλουμε να είμαστε ευέλικτοι και να αλλάζουμε ότι δεν προχωράει με κάτι καινούριο. Το να επιμένουμε σε κάτι μόνο και μόνο επειδή αυτό έχουμε ετοιμάσει είναι ανώφελο όταν τα παιδιά δεν ανταποκρίνονται. ΟΡΓΑΝΩΣΗ Όσο καλύτερα έχουμε οργανώσει το υλικό μας και το πρόγραμμά μας, τόσο λιγότερο άγχος θα έχουμε. Ο καλός προγραμματισμός θα μας βοηθήσει να έχουμε το χρόνο και την ψυχραιμία, ειδικά τις πρώτες μέρες, να ασχοληθούμε με τυχόν έκτακτες καταστάσεις όπως: παιδιά που κλαίνε και θέλουν να φύγουν, υπερπροστατευτικούς γονείς, που με τον τρόπο τους δεν αφήνουν τα παιδιά τους να προσαρμοστούν, ιδιαίτερα κινητικά παιδιά που δεν μπορούν να καθίσουν σε ένα μέρος και παίζουν «καταστρέφω ό, τι βρω» κλπ. Δε σημαίνει βέβαια ότι θα έχουμε να αντιμετωπίσουμε όλα τα παραπάνω ταυτόχρονα, αλλά κι αν μας τύχει…; Σε περίπτωση που έχουμε ετοιμάσει δραστηριότητες ή προτρέπουμε τα παιδιά να ζωγραφίσουν ή να παίξουν καλό είναι να έχουμε πάντα κάτι άλλο έτοιμο (μια εναλλακτική) για παιδιά που βαριούνται εύκολα ή τα παρατάνε γρήγορα. Αυτό μπορεί να είναι μια καινούρια φωτοτυπία, ένα πάζλ, ένα επιτραπέζιο κλπ. ΣΕΒΑΣΜΟΣ Σεβασμός απέναντι στα παιδιά, στη δουλειά μας, στους γονείς και πάνω από όλα στον εαυτό μας. Αν νιώθουμε σεβασμό, τότε το μόνο σίγουρο είναι ότι θα κάνουμε καλά τη δουλειά μας. Ο σεβασμός είναι το κλειδί για να επιτύχουμε τα μέγιστα αποτελέσματα. ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ Η καλή συνεργασία τόσο με τους συναδέρφους, όσο και με τους γονείς είναι απαραίτητη. Σίγουρα τα προβλήματα δε θα λείψουν κατά τη διάρκεια της χρονιάς, αλλά με καλή διάθεση και υπομονή τα προβλήματα αυτά μπορούν να λυθούνή αν δεν μπορούν να λυθούν μπορούν να παραβλεφθούν. Το τελευταίο που θέλουμε είναι να δυσκολεύει τη δουλειά μας η κακή διάθεση που προκαλούν οι διενέξεις. Αν χρειαζόμαστε βοήθεια δεν είναι κακό να τη ζητήσουμε από συναδέρφους και γονείς –πάντα με χαμόγελο- και οι έχοντες καλή διάθεση θα ανταποκριθούν, οι υπόλοιποι… δεν πειράζει τους αντιμετωπίζουμε και αυτούς με ένα χαμόγελο. ΥΠΟΜΟΝΗ Σημαντικό προσόν ούτως ή άλλως για έναν εκπαιδευτικό… Την επιστρατεύουμε σχεδόν συνέχεια και όσο περισσότερο μπορούμε. Είναι η υπομονή που θα μας βοηθήσει να ανταπεξέλθουμε στις δυσκολίες – που δεν είναι λίγες – τόσο μέσα στην τάξη όσο και από εξωγενείς παράγοντες. ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΟΥ - ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ Πολύ σημαντικό να κρατάμε ημερολόγιο για τα πάντα. Για τα παιδιά, για το πρόγραμμα, για καινούριες ιδέες που μας έρχονται μέσα στην τάξη, για τον γονιό που κάτι μας ζήτησε και δε θέλουμε να το ξεχάσουμε, για όλα. Είναι πραγματικά σωτήριο να έχουμε σημειώσεις στις οποίες μπορούμε να ανατρέξουμε ανά πάσα στιγμή και με βάση αυτές να βελτιώσουμε τη δουλειά μας και φυσικά να την οργανώσουμε καλύτερα.
ΙΔΕΕΣ ΚΑΙ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΓΙΑ ΜΙΑ ΟΜΟΡΦΗ ΣΧΟΛΙΚΗ ΧΡΟΝΙΑ ΣΤΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ Μια καινούρια σχολική χρονιά είναι προ των πυλών. Μια δύσκολη ομολογουμένως σχολική χρονιά. Δύσκολη από πολλές απόψεις. Μπορούμε άραγε να κάνουμε κάτι εμείς για να την κάνουμε πιο εύκολη; Να βρούμε το χαμένο κέφι για δουλειά, το σεβασμό απέναντι στο λειτούργημα που καλούμαστε να πράξουμε και την αισιοδοξία, που τόσο πετυχημένα μας έχουν «ροκανίσει»; Αν κλείσουμε τα αφτιά και τα μάτια μας – για μια στιγμή - στην ασχήμια και την απαισιοδοξία, ίσως και να μπορούμε… Ας υποθέσουμε λοιπόν, πως ζούμε σε μια χώρα που όλα λειτουργούν «ρολόι», η καθημερινότητά μας δεν αποτελεί τροχοπέδη για τη ζωή και την ψυχική μας υγεία και τα κανάλια δεν μας βομβαρδίζουν από το πρωί ως το βράδυ με καταστροφολογικά σενάρια. Όχι, όχι δεν ανοίγουμε ακόμη τα μάτια… Η τάξη μας δε θυμίζει τάξη της δεκαετίας του ‘80 και δεν προβληματιζόμαστε πως θα ζεσταθούμε όλο το χειμώνα… Οι γονείς των παιδιών μας δε μοιάζουν χαμένοι από τα προβλήματα… Το μόνο που μας αγχώνει είναι πως θα κάνουμε καλύτερα τη δουλειά μας… Πως θα ανταπεξέλθουμε τις πρώτες μέρες αλλά και όλη τη χρονιά με τον καλύτερο δυνατό τρόπο. Τι θα χρειαστούμε; ΠΡΟΕΤΟΙΜΑΣΙΑ Περίπου 1 – 2 εβδομάδες πριν το πρώτο κουδούνι οφείλουμε να κάνουμε την προετοιμασία μας όσο το δυνατόν καλύτερα, ώστε να μην πανικοβληθούμε όταν έρθουν και τα παιδιά στην τάξη. Αυτό περιλαμβάνει τόσο την τάξη ως χώρο (να δημιουργήσουμε ένα ευχάριστο,οργανωμένο περιβάλλον), όσο και το υλικό μας για τις πρώτες μέρες (λίστες με ονόματα, στοιχεία μαθητών, το υλικό με το οποίο θα τους απασχολήσουμε την πρώτη εβδομάδα κλπ). Η καλή και έγκαιρη προετοιμασία μπορεί να μας βοηθήσει καθ’ όλη τη διάρκεια της χρονιάς και δε θα πρέπει να την εγκαταλείψουμε. ΕΥΕΛΙΞΙΑ Να είμαστε σε θέση να αλλάξουμε αυτά που δεν μας κάνουν, το δυνατόν συντομότερα. Το ότι έχουμε προετοιμάσει ένα πλάνο και πιθανόν έχουμε έτοιμο και το υλικό για να το υλοποιήσουμε δε σημαίνει πως απαραίτητα θα μας βγει ή ότι θα πιέσουμε τα παιδιά να το κάνουν αν δεν δείχνουν ενδιαφέρον. Σε αυτήν την περίπτωση οφείλουμε να είμαστε ευέλικτοι και να αλλάζουμε ότι δεν προχωράει με κάτι καινούριο. Το να επιμένουμε σε κάτι μόνο και μόνο επειδή αυτό έχουμε ετοιμάσει είναι ανώφελο όταν τα παιδιά δεν ανταποκρίνονται. ΟΡΓΑΝΩΣΗ Όσο καλύτερα έχουμε οργανώσει το υλικό μας και το πρόγραμμά μας, τόσο λιγότερο άγχος θα έχουμε. Ο καλός προγραμματισμός θα μας βοηθήσει να έχουμε το χρόνο και την ψυχραιμία, ειδικά τις πρώτες μέρες, να ασχοληθούμε με τυχόν έκτακτες καταστάσεις όπως: παιδιά που κλαίνε και θέλουν να φύγουν, υπερπροστατευτικούς γονείς, που με τον τρόπο τους δεν αφήνουν τα παιδιά τους να προσαρμοστούν, ιδιαίτερα κινητικά παιδιά που δεν μπορούν να καθίσουν σε ένα μέρος και παίζουν «καταστρέφω ό, τι βρω» κλπ. Δε σημαίνει βέβαια ότι θα έχουμε να αντιμετωπίσουμε όλα τα παραπάνω ταυτόχρονα, αλλά κι αν μας τύχει…; Σε περίπτωση που έχουμε ετοιμάσει δραστηριότητες ή προτρέπουμε τα παιδιά να ζωγραφίσουν ή να παίξουν καλό είναι να έχουμε πάντα κάτι άλλο έτοιμο (μια εναλλακτική) για παιδιά που βαριούνται εύκολα ή τα παρατάνε γρήγορα. Αυτό μπορεί να είναι μια καινούρια φωτοτυπία, ένα πάζλ, ένα επιτραπέζιο κλπ. ΣΕΒΑΣΜΟΣ Σεβασμός απέναντι στα παιδιά, στη δουλειά μας, στους γονείς και πάνω από όλα στον εαυτό μας. Αν νιώθουμε σεβασμό, τότε το μόνο σίγουρο είναι ότι θα κάνουμε καλά τη δουλειά μας. Ο σεβασμός είναι το κλειδί για να επιτύχουμε τα μέγιστα αποτελέσματα. ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ Η καλή συνεργασία τόσο με τους συναδέρφους, όσο και με τους γονείς είναι απαραίτητη. Σίγουρα τα προβλήματα δε θα λείψουν κατά τη διάρκεια της χρονιάς, αλλά με καλή διάθεση και υπομονή τα προβλήματα αυτά μπορούν να λυθούνή αν δεν μπορούν να λυθούν μπορούν να παραβλεφθούν. Το τελευταίο που θέλουμε είναι να δυσκολεύει τη δουλειά μας η κακή διάθεση που προκαλούν οι διενέξεις. Αν χρειαζόμαστε βοήθεια δεν είναι κακό να τη ζητήσουμε από συναδέρφους και γονείς –πάντα με χαμόγελο- και οι έχοντες καλή διάθεση θα ανταποκριθούν, οι υπόλοιποι… δεν πειράζει τους αντιμετωπίζουμε και αυτούς με ένα χαμόγελο. ΥΠΟΜΟΝΗ Σημαντικό προσόν ούτως ή άλλως για έναν εκπαιδευτικό… Την επιστρατεύουμε σχεδόν συνέχεια και όσο περισσότερο μπορούμε. Είναι η υπομονή που θα μας βοηθήσει να ανταπεξέλθουμε στις δυσκολίες – που δεν είναι λίγες – τόσο μέσα στην τάξη όσο και από εξωγενείς παράγοντες. ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΟΥ - ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ Πολύ σημαντικό να κρατάμε ημερολόγιο για τα πάντα. Για τα παιδιά, για το πρόγραμμα, για καινούριες ιδέες που μας έρχονται μέσα στην τάξη, για τον γονιό που κάτι μας ζήτησε και δε θέλουμε να το ξεχάσουμε, για όλα. Είναι πραγματικά σωτήριο να έχουμε σημειώσεις στις οποίες μπορούμε να ανατρέξουμε ανά πάσα στιγμή και με βάση αυτές να βελτιώσουμε τη δουλειά μας και φυσικά να την οργανώσουμε καλύτερα.Διαβάστε περισσότερα: ΙΔΕΕΣ ΚΑΙ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΓΙΑ ΜΙΑ ΟΜΟΡΦΗ ΣΧΟΛΙΚΗ ΧΡΟΝΙΑ ΣΤΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου