Καλώς ήρθατε στο Ιστολόγιο συνεργασίας νηπιαγωγών 35ης Περιφέρειας. Η συμμετοχή σας θέλω να πιστεύω πως θα το αναθρέψει, θα το μεγαλώσει, θα το αναπτύξει...
Η σχολική Σύμβουλος: Μαρία Ζωγράφου-Τσαντάκη
RSS

Σάββατο 17 Σεπτεμβρίου 2011

Παιδαγωγικά παιχνίδια και άλλο διδακτικό υλικό

Η Λένα Καμπέρη (Σχολική Σύμβουλος στα Ιωάννινα) και η Σταυρούλα Πανταζή (Νηπιαγωγός επίσης στα Ιωάννινα) συμμετείχαν στο Πρόγραμμα ΕΝΤΑΞΗ ΤΣΙΓΓΑΝΟΠΑΙΔΩΝ ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ (2002-2004) που υλοποίησε το
Eργαστήριο Έρευνας του Kοινωνικού Aποκλεισμού και της Aξιολόγησης στην Eκπαίδευση του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων.
Η συμμετοχή της εκτός των άλλων περιλάμβανε και την παραγωγή διδακτικού υλικού που θεωρώ ότι είναι πολύ χρήσιμο για τη διδακτική πράξη στο Νηπιαγωγείο. Οι δύο συναδέλφισσες επέλεξαν, επινόησαν, συγκέντρωσαν, δοκίμαζαν και κατέγραψαν πολύ ενδιαφέροντα παιδαγωγικά παιχνίδια σε δύο τόμους και επίσης ΕΙΚΟΝΕΣ από έργα τέχνης κυρίως ΜΕ ΣΧΕΤΙΚΕΣ ΟΔΗΓΙΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΝΙΣΧΥΣΗ ΤΟΥ ΠΡΟΦΟΡΙΚΟΥ ΛΟΓΟΥ ΤΩΝ ΝΗΠΙΩΝ.
Μπορείτε να βρείτε το υλικό σε ηλεκτρονική μορφή στην παρακάτω ιστοσελίδα http://edu.pep.uoi.gr/eekaae/ROMA/index_edu_books.htm
Είμαι σίγουρη ότι θα σας βοηθήσει να παίξετε με τα νήπια αρκετά παιχνίδια δίνοντας παράλληλα τη δυνατότητα να δεχτούν τη διαφορετικότητα, την ετερότητα, την επίλυση συγκρούσεων, την προσέγγιση των έργων τέχνης.
Τα περιεχόμενα του υλικού σας παραθέτω παρακάτω:

Τόμος Β: Παιδαγωγικά Παιχνίδια-Δραστηριότητες συνεργασίας, επίλυσης συγκρούσεων 
Λίγα λόγια για τις δραστηριότητες……………………………           2
Α.     Εικαστικές δραστηριότητες……………………………….                 3
Α.1.  Βιβλίο εαυτού ……………………………………………                   3
Α.2.  Φιγούρες …………………………………………………                   4
Α.3   Πίνακας αγαπημένων πραγμάτων …………………………      5
Α.4   Ομάδες ανθρώπων Ι………………………………………                  6
Α.5   Ομάδες ανθρώπων ΙΙ ……………………………………          6
Α.6   Τι θα ήθελα ………………………………………………                   7
Α.7   Η γειτονιά μου …………………………………………..          8
Α.8   Τα μαγαζιά της γειτονιάς μου ……………………………                  8
Α.9   Το κρυμμένο σχέδιο ……………………………………..                   9
Α.10  Η ζωγραφιά του άλλου…………………………………..                  10
Α.11  Ζωγράφισε με τα χέρια μου………………………………                 11
Α.12  Ένα «τέρας» στην τάξη μας ……………………………..                 12
Α.13  Κυνήγι θησαυρού ……………………………………….                   13
Α.14  Ανακατεμένα παζλ ……………………………………….                 14
Α.15  Συλλογική μουσική ………………………………………                 15
Α.16  Κούκλες – Κατασκευές κούκλας ………………………...                16
Β.      Θεατρικές δραστηριότητες
          Δημιουργική επίλυση συγκρούσεων – Προβλήματα …………         17
Β.1     Επιθετικότητα ……………………………………………….   18
Β.2     Απομόνωση – Αποκλεισμός ………………………………… 18
Β.3     Κοροϊδία – Υποτίμηση ………………………………………  18
Β.4     Κτητικότητα …………………………………………………  19
Β.5     Εκφοβισμός ……………………………………………………         19
Β.6     Προβλήματα μεταξύ φίλων ………………………………….. 20
Β.7     «Κλέψιμο» …………………………………………………… 20
Β.8     Παρεμπόδιση ………………………………………………… 20
Β.9     Θέση στη γραμμή ……………………………………………..          21
Β.10   Άρνηση να ακολουθήσουν οδηγίες …………………………...         21
Β.11   Άδικη κατηγορία …………………………………………….. 22
Β12.   Προβλήματα με μεγαλύτερα παιδιά …………………………  22
Β.14   Ανταγωνισμός αδελφών ……………………………………..  23
Β.15   Σε ποιον ανήκει ……………………………………………… 23
Β.16   Ποιος θα πάει πρώτος ……………………………………….. 23
Β.17   Υπευθυνότητα ……………………………………………….  24
Β.18   Ιστορίες
          Το ελατάκι που δεν του άρεσαν τα φύλλα του……………….          25
           Προτεινόμενες δραστηριότητες …………………………….  26
Β.19   Πως το κολίμπρι βρήκε τα χρώματά του ………………………       27
         Προτεινόμενες δραστηριότητες …………………………                  28
Β.20  Οι δυο ανόητες γάτες……………………………………                   29
          Προτεινόμενες δραστηριότητες …………………………                 30
Β.21   Ψωμί με μέλι ……………………………………………                   31
           Προτεινόμενες δραστηριότητες ………………………..                  32
Β.22    Προτεινόμενα βιβλία ………………………………….          32
Β.23    Σκίτσο του Νίκου Πομώνη …………………………….                  33
Β.24    Σκίτσο του Νίκου Πομώνη …………………………….                  34
Β.25    Σκίτσο του Νίκου Πομώνη……………………………..                  35
Β.26    Σκίτσο του Νίκου Πομώνη……………………………..                  36
Τόμος "ΕΙΚΟΝΕΣ ΜΕ ΣΧΕΤΙΚΕΣ ΟΔΗΓΙΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΝΙΣΧΥΣΗ ΤΟΥ ΠΡΟΦΟΡΙΚΟΥ ΛΟΓΟΥ ΤΩΝ ΝΗΠΙΩΝ"
ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟ ΥΛΙΚΟ
1. Εικονιστικό υλικό και τρόποι χρήσης
1.1  Ασχολία με ζήλο (Γ. Ιακωβίδη)
1.2  Μητρική Στοργή (Γ. Ιακωβίδη) 
1.3  Το κτένισμα (Γ. Ιακωβίδη)
1.4  Στο ατελιέ του πατέρα (Γ. Ιακωβίδη)
1.5  Τα μικρά βάσανα (Γ. Ιακωβίδη)
1.6  Ο μικρός βιοπαλαιστής (Γ. Ιακωβίδη)
1.7  Παππούς και εγγόνια (Ν. Γύζη)
1.8  Τα ορφανά (Ν. Γύζη)
1.9  Ο κουρέας (Ν. Γύζη)
1.10 Κου-κου (Ν. Γύζη)
1.11 Η χαρά των γονέων (Ν. Γύζη)
1.12 Γιαγιά που χορεύει με τα εγγόνια της
1.13 Κοριτσάκι που παίζει (Ν. Γύζη)
1.14 Γύρω γύρω όλοι (Σ. Σαββίδη)
1.15 Το παιδί με τα κουνέλια (Π. Λεμπέση)
1.16 Πρωτομαγιά στην Κέρκυρα (Χ. Παχή)
1.17 Η πλύστρα (Π.Πανταζή)
1.18 Τα πρώτα βήματα (Γ.Ιακωβίδη)
1.19 Τα πρώτα βήματα (Γ. Ιακωβίδη)
1.20 Παιδική Συναυλία (Γ. Ιακωβίδη)
1.21 Κου-Κου (Γ. Ιακωβίδη)
1.22 Ψυχρολουσία (Γ. Ιακωβίδη)
1.23 Το παιδί με τα κεράσια (Ν. Γύζη)
2. Παιχνίδια με έργα τέχνης
2.1 Τρόποι χρήσης του υλικού
2.2 Παιχνίδι Ι
2.3 Παιχνίδι ΙΙ
2.3 Παιχνίδι ΙΙΙ
2.4 Παιχνίδι ΙV
2.5 Παιχνίδι V
2.6 Παιχνίδι VI
3.   Στοιχεία για τα έργα που χρησιμοποιήθηκαν στο παιχνίδι ΙΙΙ
Στοιχεία για τα έργα που χρησιμοποιήθηκαν στο παιχνίδι IV
Τόμος Α: Παιδαγωγικά Παιχνίδια: γνωριμίας, εμπιστοσύνης, συνεργασίας
Λίγα λόγια για τα παιχνίδια ……………………………..                            4
1.       Παιχνίδια γνωριμίας
1.1     Το αγαπημένο μου ………………………………..                            5
1.2     Το αγαπημένο σου ……………………………….                             6
1.3     Ξέρω κάποιον ……………………………………..                           7
1.4     Παλαμάκια στα ονόματα ………………………….                           8
1.5     Κίνηση και όνομα ………………………………...                            8
1.6     Κάνε ότι κάνω ……………………………………                            9
1.7     Παράξενοι χαιρετισμοί ……………………………                          10
1.8     Μαριονέτες ……………………………………….                           11
2.       Παιχνίδια εμπιστοσύνης – ενθάρρυνσης – συνεργασίας
2.1     Σε ζευγάρια
2.1.1   Η τάξη με τα μάτια του φίλου μου ………………..                 12
2.1.2   Άκουσε τον ήχο μου ………………………………               13
2.1.3   Βρες με, με τον ήχο μου ………………………………         14
2.1.4   Οδηγός και αυτοκίνητο ………………………………          15
2.1.5   Γλύπτης και γλυπτά ……………………………………                  16
2.1.6   Παίζοντας με το «φουσκωμένο μπαλόνι»……………..         17
2.1.7   Πισωπατώντας με ένα κουβάρι ……………………….         18
2.1.8   Ιστορίες με ένα κουβάρι ……………………………….                  19
2.1.9   Πάρε το μαξιλάρι μου …………………………………         20
2.1.10 Πετσέτες και μπάλες ………………………………….          21
2.1.11 Βαρκούλες …………………………………………….          22
2.1.12 Καθρέφτης ……………………………………………           23
2.1.13 «Συζητήσεις» με κινήσεις και ήχους ……………………                24
2.1.14 Μουσικά «αγκαλιάσματα» ………………………………        25
2.1.15 Ο «στόχος» μας ………………………………………….               26
2.1.16 Η διαδρομή ………………………………………………        27
2.1.17 Μάντεψε τι είναι; ……………………………………….                 28
2.2      Παιχνίδια με μικρές ομάδες ή όλη την τάξη
2.2.1   Η γάτα και το ποντίκι ……………………………………               29
2.2.2   Παιχνίδια με μια κορδέλα ……………………………….        30
2.2.3   Πάρε το σακούλι μου ……………………………………        30
2.2.4   Η σαρανταποδαρούσα ………………………………….                 31
2.2.5   Το μουσικό όργανο ……………………………………..         32
2.2.6   Φωλιές …………………………………………………         33
2.2.7   Περπάτημα στο σκοτάδι ………………………………...                34
2.2.8   Ζουμ – Ιικ ………………………………………………                 35
2.2.9   Ανθρώπινο μοιρογνωμόνιο ………………………………      36
2.2.10  Ιστός αράχνης …………………………………………...       37
2.2.11  Ελέφαντας και φοίνικας ………………………………...                 38
2.2.12  Εμπόδια …………………………………………………                  39
2.2.13  Ανθρώπινο παζλ …………………………………………       40
2.2.14  Μπερδεμένες καραμέλες ………………………………..       41
2.2.15  Τηλεγράφημα ……………………………………………       42
2.2.16  Τα σπίτια των παραμυθιών……………………………….      43
2.2.17  Πάω ένα ταξίδι …………………………………………..       44
2.2.17  Πηγαίνοντας ταξίδι ………………………………………      45
2.2.18  Τι άκουσες ……………………………………………….      46
2.2.19  Συλλογή ήχων ……………………………………………      47
2.2.20  Έρχεται μπόρα ……………………………………………     48
2.2.21  Δείτε τι μου αρέσει ………………………………………      49
2.3       Παιχνίδια με παντομίμα
2.3.1    Δες τι μου αρέσει ………………………………………..       50
2.3.2    Δες πως αισθάνομαι …………………………………….                 51
2.3.3    Μάντεψε τι είδα …………………………………………       52
2.3.4    Μάντεψε τι κάνουμε …………………………………….       53
2.3.5    Μάντεψε τι είναι; ………………………………………..       53
2.3.6    Το μαγικό κουτί ………………………………………….      54
2.3.7    Το αντίθετό μου …………………………………………       54
2.3.8    Πάρε τη γκριμάτσα μου …………………………………       55
2.3.9    Σκέψου τι μπορείς να κάνεις ……………………………                56
2.3.10   Τι σου θυμίζει …………………………………………..                 57
2.3.11   Σε ποιο κατάστημα εργάζεστε …………………………                 57
2.3.12   Ήμουνα κι εγώ εκεί ……………………………………                  58
2.3.13   Μηχανές και μηχανήματα ……………………………..                  59
2.3.14   Δοκίμασε κι εσύ ………………………………………..                 60
2.3.15   Η μαγική καρέκλα ………………………………………      
Όπως βλέπετε η ποικιλία αλλά και η ποσότητα είναι μεγάλη. Τα παιχνίδια και οι δραστηριότητες είναι δοκιμασμένες και περιμένουν και εσάς να τις εφαρμόσετε με τις δικές σας παραλλαγές και βελτιώσεις που θα εξυπηρετήσουν τα παιδιά του τμήματός σας και τον δικό σας προγραμματισμό.
Στις Νηπιαγωγούς της Περιφέρειας μου (35ης) θα τα στείλω και με ηλεκτρονικό ταχυδρομείο.


0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου