Καλώς ήρθατε στο Ιστολόγιο συνεργασίας νηπιαγωγών 35ης Περιφέρειας. Η συμμετοχή σας θέλω να πιστεύω πως θα το αναθρέψει, θα το μεγαλώσει, θα το αναπτύξει...
Η σχολική Σύμβουλος: Μαρία Ζωγράφου-Τσαντάκη
RSS

Κυριακή 11 Σεπτεμβρίου 2011

"Τρέχα, τρεχάλα" το νέο παιδικό βιβλίο της Ελένης Πιτσιδοπούλου


Το έκτο κατά σειρά παιδικό βιβλίο της νηπιαγωγού της Περιφέρειάς μας Ελένης Πιτσιδοπούλου παρουσίασε στην επιμορφωτική συνάντηση των Νηπιαγωγών η συναδέλφισσα Γεωργία Πολυχρονιάδου. (το κείμενο της παρουσίασης παρακάτω). Η εικονογράφησή έγινε από τον Χρήστο Δήμου και εκδόθηκε πρόσφατα από τις εκδόσεις Παρρησία.
Ελένη, σου ευχόμαστε "Καλοτάξιδο" και να έχεις πάντα τη διάθεση και τις ιδέες για νέες προτάσεις που θα βοηθήσουν τα παιδιά να γνωρίσουν τον κόσμο μέσα από αξίες, όπως αυτή του εθελοντισμού, που παρουσιάζεται στο "Τρέχα, τρεχάλα".


Tρέχα, τρεχάλα

Παραμυθένιες αλήθειες
Θέμα: Εθελοντισμός
Συγγραφέας :Ελένη Πιτσιδοπούλου
Εικονογράφηση: Χρήστος Δήμος
Εκδόσεις: «ΠΑΡΡΗΣΙΑ»

Τρέχα τρεχάλα… το καινούργιο βιβλίο της συναδέλφου μας Ελένης Πιτσιδοπούλου που σαν τίτλος παραπέμπει στην πραγματικότητα των ημερών, σε αυτό που ζούμε και αισθανόμαστε στην αρχή κάθε σχολικής χρονιάς. Τρέχα τρεχάλα… λέξεις πολύ οικείες σε όλες και όλους μας που μιλούν την καθημερινότητά μας, που γεμίζουν το χρόνο μας και που απαντούν στο απλό:
 -«τι κάνεις;»
- «τρέχω!»
 Ποιος είναι όμως  ο Τρεχάλας και γιατί τρέχει;
Ο τρεχάλας είναι ένα συνηθισμένο μυρμήγκι που ζει μια συνηθισμένη ζωή.
Έχει έξι πολύ μεγάλα πόδια κι όλο τρέχει, δουλεύει αδιάκοπα, μα … με χαρά!
Φιλότιμος, ευγενικός, έτοιμος να προσφέρει βοήθεια όπου χρειαστεί. Ικανοποιημένος από τη ρουτίνα του, νιώθει ευχαριστημένος και γεμάτος στη ζωή του.
Ώσπου μια μέρα κάτι απρόοπτο αλλάζει την τακτοποιημένη του ζωή.
Χτυπημένος στο μπροστινό του πόδι από ένα παπούτσι παλεύει με τον πόνο και κυρίως αυτόν της καρδιάς!  Ο Tρεχάλας με πληγωμένα τα συναισθήματά του εξαιτίας της απόρριψής του από το μεγάλο μυρμήγκι, προσπαθεί να ξανασταθεί στα πόδια του!
Γνωρίζει τον Κεραία, ένα μυρμήγκι που έπαθε παρόμοιο ατύχημα, και τον οδηγεί στο Νοσοκομείο των Μυρμηγκιών. Εκεί γνωρίζει τους εθελοντές μυρμήγκια , καθώς και τι σημαίνει να προσφέρεις εθελοντική εργασία. ΄Εχοντας λοιπόν το κείμενο σαν βασικό θεματικό πυρήνα τον εθελοντισμό, δημιουργεί μια συγκινητική ιστορία με πρωταγωνιστή τον αξιολάτρευτο Τρεχάλα.
Η ζωή του Tρεχάλα αποκτά καινούργιο νόημα μια που μπορεί να δώσει αγάπη και να προσφέρει βοήθεια σαν εθελοντής. Η αμοιβή του είναι η αγάπη που παίρνει από  όλα τα άρρωστα μυρμήγκια και η χαρά που νιώθει όταν τα βοηθά. Δουλεύει στο νοσοκομείο όχι επειδή πρέπει , αλλά επειδή το θέλει.
Μέσα από το παράδειγμα του Τρεχάλα, περνάει ολοκάθαρα το μήνυμα του εθελοντισμού που δεν είναι παρά η παροχή ανιδιοτελούς κοινωνικού έργου
 Και ως έννοια συνεχίζει να εμπνέει, ειδικά στη σημερινή εποχή που κυριαρχεί ο ατομικισμός.
Οι πιο γνωστές στα παιδιά εθελοντικές δράσεις, είναι: η αιμοδοσία, η καθαριότητα της παραλίας ,του δάσους, της αυλής του σχολείου, δενδροφυτεύσεις κά.
Ας μην ξεχνάμε πως η παγκόσμια ημέρα εθελοντισμού ( 5 Δεκεμβρίου) μπορεί να δώσει αφορμή για δράσεις με τα παιδιά στα πλαίσια του εκπαιδευτικού μας έργου.
Τα μηνύματα όμως που απορρέουν από το δουλεμένο με πολύ ευαισθησία κείμενο της Ελένης, είναι πολλαπλά:
  • Η απόρριψη πληγώνει: Ο Τρεχάλας, χτυπημένος σοβαρά στο πόδι, βιώνει την απόρριψη από το μεγάλο μυρμήγκι καθώς δεν μπορεί στην κατάστασή του να εργαστεί. Όπως χαρακτηριστικά περιγράφεται στο κείμενο:
« Ο Τρεχάλας έμεινε άφωνος. Τώρα είχε ξεχάσει τον πόνο στο πόδι του. Ένιωθε έναν πόνο στην καρδιά του. Έφυγε από τη φωλιά, χωρίς να ξέρει που πηγαίνει.» Εδώ, το αντιρατσιστικό μήνυμα περνάει. Η αποδοχή των ατόμων με ιδιαίτερες ανάγκες είναι χρέος μας.
  • Δεν το βάζουμε κάτω στα δύσκολα: Ο Τρεχάλας μετά το ατύχημά του έπρεπε να προσαρμοστεί στη νέα δύσκολη πραγματικότητα. Αποδέχεται λοιπόν το πρόβλημα και προσπαθεί με αισιοδοξία να το αντιμετωπίσει: χαρακτηριστικά λέει:
«-Όμως όχι, δε θα το βάλω κάτω, θα τα καταφέρω. Θα βρω άλλη μυρμηγκοφωλιά, είπε και αποκοιμήθηκε.»
  • Μπορώ να βάλω τον εαυτό μου στη θέση σου και να καταλάβω πως νιώθεις (Ενσυναίσθηση): Το μήνυμα που λέει «ξέρω πως νιώθεις και συμπάσχω μαζί σου». Αυτό είπε στην ουσία ο Κεραίας ο καινούργιος φίλος του Τρεχάλα και αυτός με τη σειρά του με αυτή τη διάθεση  βοήθησε τους νέους φίλους του στο Νοσοκομείο.
  • Η χαρά του να δίνεις: η προσφορά βοήθειας χωρίς να περιμένεις αντάλλαγμα, μας γεμίζει με χαρά και  αγάπη. Μπορούμε να βάλουμε τον εθελοντισμό στη ζωή μας.
  • Όταν συνεργαζόμαστε έχουμε πιο γρήγορα και άμεσα αποτελέσματα:
«Όταν τα άρρωστα μυρμήγκια γίνονται καλά, δεν ξεχνούν το νοσοκομείο. Φέρνουν φαγητό, γιατί οι εθελοντές δεν έχουν χρόνο να ψάχνουν τροφή.»
και… η ισχύς εν τη ενώσει, όπως χαρακτηριστικά λέει ο γιατρός των μυρμηγκιών μέσα στο κείμενο: «Όσοι περισσότεροι είμαστε, τόσο μεγαλύτερη βοήθεια θα προσφέρουμε.»
  • Πόσο σημαντικό είναι να έχουμε φίλους: Ο Τρεχάλας μέσα από αυτή την περιπέτεια είχε την ευκαιρία να κάνει έναν σπουδαίο φίλο, τον Κεραία . Εργάστηκαν μαζί με κοινούς στόχους:
«Έφτιαξαν κάρτες -Νοσοκομείο Μυρμηγκιών-και ένα χάρτη
για να βρίσκουν όλοι εύκολα το νοσοκομείο και τα μοίρασαν σε όλες τις γειτονιές. Μαζί με αυτά μοίρασαν κι ελπίδα.»
  • Η ελπίδα, μήνυμα ζωής!
  • Μπορώ να μετανιώνω και να λέω με ειλικρίνεια «συγνώμη»,
είναι όμορφο να δέχομαι τη συγνώμη του άλλου και να συγχωρώ:
 Το μεγάλο μυρμήγκι κατάλαβε το λάθος του.
-         Συγνώμη, Τρεχάλα, είπε με κατεβασμένο το κεφάλι.
-         Αντί για συγνώμη θέλω να μη συμπεριφερθείς ποτέ με τέτοιο τρόπο σε κανένα μυρμήγκι, είπε ο Τρεχάλας.
-         Σου το υπόσχομαι, απάντησε μετανιωμένο το μεγάλο μυρμήγκι»
Το κείμενο του «Τρέχα Τρεχάλα» θα μπορούσαμε να πούμε πως συνδυάζει στοιχεία  κλασσικού παραμυθιού με πιο σύγχρονα στοιχεία. Το αίνιγμα για το μυρμήγκι στην αρχή του παραμυθιού δίνει έναν χαρακτήρα διαδραστικό, ενώ η κάρτα με τα στοιχεία (ταυτότητα) του Τρεχάλα, καθώς και η ιστοσελίδα:
www.mirmig-orama.ant. μιλούν τη γλώσσα της σύγχρονης πραγματικότητας.
Τέλος θα ’θελα να αναφερθώ στην εξαιρετική εικονογράφηση του κειμένου από τον Χρήστο Δήμο μέσα από την οποία αναδεικνύεται το περιεχόμενο και βοηθά στην πρόσληψη των μηνυμάτων από τα παιδιά  δημιουργώντας συναισθήματα συμπάθειας για τον ήρωα και συγκινησιακή φόρτιση.
Ένα κείμενο γραμμένο με τρυφερότητα και ευαισθησία….
Ένα μάθημα ανθρωπιάς…
Ένα ακόμα εργαλείο στα χέρια των Νηπ/γων.   
  Και σε άλλα με υγεία Ελένη!

Γεωργία Πολυχρονιάδου
Παρουσίαση βιβλίου στο σεμινάριο Νηπ/γων Ν. Πέλλας
9/09/2011

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου